Folk sløser med deres visuelle identiet

Som grafisk designer og visuel entusiast gennem en hel del år, må jeg fælde en tårde hver gang jeg ser endnu et nyt firma starte. Det er nemlig sådan, at størstedelen af dem simpelthen ikke forstår vigtigheden af en visuel identiet. Nå ja, er man 13 år og driver et bilvaskeri hjemme fra gården, så pyt da, men er man bare en smule seriøs og med ambitioner omkring sit projekt, så må man tage sig sammen.

En visuel identitet er meget mere end bare et logo eller et banner. En visuel identitet er det, der binder hele din virksomheds (markedsførings) aktiviteter sammen. Uden det er der intet omdrejningspunkt for dine aktiviteter, og dine (potenielle) kunder vil højst sandsynligt bare glemme dig, øjeblikket efter de har læst om dig.

DET MÅ IKKE SKE

Og det kan ikke gentages nok gange! Jovist koster det nogle tusinde kroner at hyre en grafiker, men pengene er altså hurtigt tjent ind. Og igen, har du nogle seriøse ambitioner for din virksomhed, så tror du også på at lægge nogle penge upfront. Se det som en utrolig sikker og rentabel investering.

Flere af mine venner er grafikere, og de møder jo (Det er deres job) kunder, der gerne vil have en visuel identiet. Mange af kunderne forstår ikke engang hvorfor de skal have lavet en visuel identiet, de har bare fået at vide fra deres anden ven, at de skulle.

Så derfor er det, lige så vigtigt som at få identiten i sig selv, vigtigt at forstå meningen i det. Hvis ikke man har forståelsen for det, vil man heller ikke kunne effektmåle korrekt, og derfor vil investeringen ikke virke særlig god. Allier dig dermed med de rigtige afdelinger i din virksomhed, eller med de rigtige konsulenter, så er du dækket godt ind

Jeg håber at du nu ved lidt mere om visuel identiet, og ikke følger andres dårlige mønstre.

grafik_id

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *